Robinson Jerkusoe

2011.06.17. 09:20

A pünkösdi hétvégére meghívást kaptam a Nógrád-megyei Robinson-szigeteken tartott horgász fesztiválra. Bár a 3 napos találkozónak csak az első napján tudtam jelen lenni, mégis pár óra horgászat alatt is sikerült forradalmi tapasztalatokat gyűjtenem. Forradalminak nevezhetem, mert először sikerült hazai horgászvízen bizonyítanom a jerk csalik eredményességét az idehaza gyakrabban használt, hagyományos műcsalikkal szemben.

A találkozó helyszíne egy szempontból mindenképpen unikumnak számít: rengeteg csuka található a területen. Ezen oknál fogva kiválóan alkalmas arra, hogy csalijainkat tesztelgessük színek és típusok tekintetében egyaránt. A tavak kis területe és a sok látogató miatt a víz nyilvánvalóan túlhorgászott, ezért a halbőség ellenére nem könnyű lépre csalni a csukákat. A találkozó előtt 2 héttel én is tettem egy próbát, de csak 2-3 kapásig jutottam első tesztelésem alkalmával. A pergetési lehetőségeket 2 részre bontanám. A kis sekélyebb csatornákon a növények közelében a felszíni csalik játszanak döntő szerepet, a kavicsbánya-tó jellegű helyeken pedig inkább a vízközt és mélyen vezetett imitációk lehetnek a nyerők.

Nekem is a meghorgászandó terepeknek megfelelően, a képen látható 3 csali vált be leginkább:

1. Savage Gear Deviator - 17 cm-es süllyedő glider a tavon tett jó szolgálatot, mert amellett, hogy messzire dobható ideális tempóban merül, így a 2-2,5 méter mélység is könnyen meghorgászható vele.

2. Buster Jerk II - 12 cm-es lebegő, lassan süllyedő glider. Ezt a csalit már jól tudtam használni a növények közt is, de a sekélyből kiérve egy kicsit mélyebben is tudtam járatni. A felszín alatt 10-50 cm-rel ideálisan kellethettem ezt a kis svéd csodát.

3. Salmo Slider F - 10 cm-es felúszó slider. Ez a csali teljesen a felszínen húzható, így a növénnyel benőtt részeken, növényszéleken kiválóan tudtam vezetni.

Régen nem kedveltem ezt az F betűt, de ezúttal végre megtaláltam azt a környezetet, ahol kifejezetten kívánatos a felszínen bukdácsoló csali.

 A kedvenc szín variációm, a mutáns egyik szeme fehér.

A klasszikusnál kisebb változatú Buster Jerk II talán méretében már közelebb áll a magyar felfogáshoz, felszerelésekhez és csukákhoz. Az eredményességének másik okát a tökéletes rejtő-színben látom, amivel átlátszó vízben és napsütésben is kapásra tudtam bírni a csukákat.

A hatalmas méretű, 17 centis csalit is simán megtámadták a 35-40 centis ragadozók.

Délután 2 és 7 óra között pergettem, kizárólag jerk csalikkal, míg Máté fiam csak hagyományos csalikat használt. Az eredmény 9-1 a jerk csalik javára. Magam is meglepődtem, hiszen az elmúlt 5-6 évben, amióta a jerk csalikat magyar vizeken is használom most fordult elő első ízben, hogy egyértelműen sikeresebbek voltak, mint a villantó vagy a gumihal.

A tanulságaimat csokorba gyűjteném:

1. Nincs olyan nagy méretű csali, ami túl nagy lenne a csukák számára. Ezért, akik a jerk csalik nagy mérete miatt hitetlenek, azok buták.

2. Nyáron, nappal, nagy melegben is eredményesen pergethetünk csukákra, még egy keszegekkel, bodorkákkal, veresszárnyúakkal tömött vízen is.

3. Azokon a tavakon, ahol sokan horgásznak valószínűleg eredményesebb a szokatlan csalik használata. Rajtam kívül legalább 40-50 ember pergetett, de senkinél nem láttam jerk csalit. Igaz, sok fogást láttam azoknál is, akik gumihallal, wobblerrel vagy körforgóval horgásztak.

4. A horgászoktól zsúfolt terepeken nagyon fontosak a hosszú dobások és, hogy a csalit minél hosszabb szakaszon tudjuk vezetni, anélkül, hogy elakadnánk. Ezáltal a frekventált helyektől elhúzódó, óvatosabb halkat is kapásra tudjuk bírni. Ebből a szempontból a nehéz, áramvonalas, messzire és pontosan dobható jerk csali nyerő választás lehet.

A bejegyzés trackback címe:

https://rablohal.blog.hu/api/trackback/id/tr302991416

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AtyafiPeca · http://atyafipeca.wordpress.com/ 2011.11.17. 18:19:08

A műcsalikat elnézve csak ez jutott az eszembe:
Te Qrva Élet! :-O

mr.salmon 2012.11.10. 19:11:17

Szia!
Ezeket a jerk csalikat multival dobálod? Mi a véleményed multi vs peremfutó orsós cucc ügyében (főként hazai viszonylatban)? Köszi és üdv

bazuka1 2012.11.10. 21:08:35

Hi!
Igen, ezeket multis botokkal és orsókkal dobálom. És kizárólag nagyméreetű csaliknál használok multis felszerelést. Ilyen tömegű csalikhoz (30-100 g) nem tudok más módszert elképzelni. Aki egyszer megtanul ilyen orsóval dobálni, az hamar rájön, hogy mennyivel egyszerűbb és tökéletesebb rendszer ez a peremfutósnál... egészen addig, amíg nem kell halat fárasztani, vagy gyorsan bevontatni, mert ott a peremfutós kényelmesebb. A kisebb tömegű (5-10 g) csalik eldobása biztosan problémás lehet (főleg szélben!!!), de ezirányú tapasztalatom nincsen.
süti beállítások módosítása