Idei tavaszi svédországi túránkból hazatérve szeretném megosztani veletek röviden a kinti élményeket. A hat horgásznap történéseit 2 részletben tárom elétek az alábbiakban.

Svédországban is szigorításokat vezettek be az egyedülálló és világraszóló csukaállomány védelme érdekében. Az elvihető mennyiség 3 db/fő/nap és a megölt csukák nem lehetnek 40 cm-nél kisebbek vagy 75 cm-nél nagyobbak.

Az utazás és megérkezésünk jól sikerült. A Syrsan nevű hatalmas öböl partján béreltünk házat. A 2070 km folyamatos vezetés után felüdülést nyújtott a kényelmes és minden csodával felszerelt ház. Másnap reggel részletes tengeri térképeink segítségével neki is láttunk a tervezésnek. Úgy döntöttünk, hogy első napunkat a nagy csukáiról híres Gamlebyvikben töltjük el. Ez tőlünk 20 km-nyi autózásra feküdt.

A kikötőben remek lehetőségünk volt összeállítani a csónakot. A legjobb horgászhelyek innen 5-7 km-re vannak, de reménykedtünk, hogy az előrejelzés szerinti, DNY-i szél fog fújni, így a visszajutásunk is biztonságos lesz. Sajnos az időjárás inkább nyaralásra volt alkalmas, mint pergető csukázásra. A szél gyengén fújt, a Nap hét ágra sütött, a hőmérséklet délutánra elérte a 18 fokot. Nem baj, legalább barnulunk egy kicsit, gondoltuk és nem nagyon bíztunk a fogásban. Ennek ellenére az első megállónál 2-3 dobás után kapásunk volt, majd sorra gyönyörű lekövetéseink 3-5 kilós csukák személyében. Váltogattuk a csalikat és hamar sikerült egy 80 centis jószágot kiharcolnom beugrónak. Ez jól kezdődik! Még fényképet sem készítettünk róla, gondolván lesz még itt egy rakással… Sajnos nem így lett. A kapások megszűntek és mi bóklászni kezdtünk. Máté a torzsák közt egy jóval 10 kiló feletti példányt látott meg a csónak alatt. A csalira persze nem reagált, de arra jó volt, hogy feltüzeljen minket és a harci kedvet ébren tartsa. A terepet jól ismerjük, ezért végignéztünk minden ígéretes helyet, de csak 3-4 lemaradásunk volt. Nagyon gyengén ment a hal, de egy kisebb 50 centis így is áldozatul esett. A sekélyebb vizeken kerestük a ragadozókat és meg is találtuk őket, de vagy leverték magukat a horogról vagy csak követték a csalit a csónakig. A nap végére 14 csukánk volt horgon, de csak kettőt tudtunk kifogni, ami azt bizonyítja, hogy nagyon óvatosan kaptak.

Részletes tájékoztatónak ideszúrom a térképet. Sárgával jelöltem az ígéretes, bevált helyeket és pirossal jelöltem azokat, ahol volt akciónk vagy fogásunk a nap folyamán. Másnap a közeli Syrsant szemeltük ki. Ezen a hatalmas, 20 km hosszú öblön még sohasem horgásztunk és nem is tudtunk róla semmit.

Reggel találtunk egy ideális strandot, ahol kényelmesen letehettük a csónakot és a közeli stégen a rengeteg napi holmi bepakolása is könnyebben ment. A térképek alapján bizakodtunk, mert az öböl nagyon hasonlít Gamlebyvikre. Itt is akad pár sekélyebb, hosszan elterülő nádas, öblöcske, ami a mély vizeket szegélyezi. Abban reménykedtünk, hogy a nagy halak már kiállnak az ilyen nádasokba táplálkozni, melegedni. Az időjárás sajnos még mindig zavaróan napos és meleg volt. Délutánra 19 fok lett. A szél sajnos pont azon a 20-30 km/h-s határon mozgott, ami horgászni már jó, de felerősödve és hosszába megfújva a fjordot már nagyobb hullámokat okoz, ezért a távolabbi öblöket nem mertük bevállalni. Így is találtunk ígéretes helyeket, de nagyon rosszul ment a hal. Eléggé lehangolódtunk, amikor egy fantasztikusnak tűnő hatalmas nádast végig dobálva 2 óra alatt egyetlen kapásig jutottunk.

Tovább keresgélve és átkelve a Syrsanon is csak két-három gyenge kapás és egy kisebb vigasztaló bugyli tartotta bennünk a lelket.

A nap meglepetése a Fox Raider gliderem sikere volt. Korábban is tudott, remek mozgása mellett most felfedeztük, hogyan lehet egészen a felszín közelében vezetni. Az általunk Lila Betyárra keresztelt bombázóra jött az összes, nevezetesen 6 darab kapás. Kikötés után, a kora esti órákban elugrottunk a közeli Valdemarsvikbe is, hogy felderítsük másnapi csónaklerakó helyeinket, de sajnos nem találtunk alkalmas partszakaszt. Mindenhol magánterületekbe ütköztünk vagy túl messze kellett mennünk a kiszemelt helyektől. A nyúl, az őz, a róka és a tucatnyi itthon ritkaságnak tartott madárfaj nem kelt feltűnést a svéd vidéken, de aki nem látott még jávorszarvast vadon, az nem is igazi skandináv látogató. Nekem már többhöz is volt szerencsém, de végre Máté is átesett a tűzkeresztségen, mert a vittviki rezervátumban autózva napnyugtakor lencsevégre kaptunk egyet.Ennek ellenére nem voltunk boldogok, mert a várva várt erős széltől védettebb Kattedalsfjord helyett a harmadik nap is csak a Syrsanban bízhattunk. Az időjárás azonban nem változott. A légnyomás állandósult 1030-1032 kPa-os értékben. A hőmérséklet 19-20 fokra szökött fel és az eddig bíztató, feltámadó szél is lecsendesült és maximum lökései sem érték el a 12 km/h-t. Hogy fogunk ilyen nyárban halat?

Nem volt bíztató a helyzet, de ennek ellenére közepesen akció dúsra sikeredett a második syrsani nap. Egy merész elhatározással a távolabbi 7-8 km-re lévő közúti hídig motoroztunk és találtunk egy fantasztikus öblöt. A 1,5-2 méteres nádasokkal, platókkal tarkított terepen ideális növényhelyzet és szélviszonyok fogadtak minket, ráadásul az ég is kissé beborult. Alig álltunk le Máté észrevett 2 gyönyörű csukát úszkálni a mélyben. Na, majd most! A horgászat azonban csalódást keltett. Annak ellenére, hogy többször is láttunk napozni, járőrözni csukákat a csónak közelében nem evett a hal. Igaz, 10 csukánk is horgot fogott, de óvatoskodásuk és talán a túlságosan átlátszó víz miatt csak egyet sikerült csónakba vezetnünk, az 85 cm-es volt.

Az első két nap nyerő csalijai. A fehér csalikat gyorsan vezetve kaptuk a kapásokat, míg a Stalker és a Lila Betyár a lassabb vezetéssel volt eredményesebb.

Reményekkel telve tértünk haza, ennél csak jobb jöhet. Annál is inkább, mert másnapra a távolabbi Oxelösundba terveztünk egy kirándulást Zsolt barátunkhoz, akivel egy teljesen más típusú terepet, a nyílt tengerhez közelebb fekvő szigetvilágot terveztünk felfedezni.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.